viernes, 13 de noviembre de 2015

Textos argumentatius t.3



1. Cerca informació sobre el text argumentatiu i la seva estructura. Fes-ne un esquema al teu blog.

Un text argumentatiu és aquell on predomina l'argumentació i que exposa l'opinió de l'autor sobre un assumpte.


  1. L'exposició: es presenta la tesi, la idea que es vol demostrar. Són les raons que serveixen per defensar una idea. També hi pot haver contraarguments, és a dir, arguments en contra, que es poden tenir en compte per rebatre'ls i reforçar la idea que es vol defensar.
  2. La demostració: es presenten els arguments que corroboren la tesi de qui argumenta i que han de servir per convèncer l'interlocutor.
  3. La conclusió: recull i enuncia de manera sintètica i clara la tesi de l'autor i ofereix nous temes per tractar en un futur.



2. Penja un exemple de text argumentatiu i en fas un resum. Escriu quins arguments defensa aquest text.


PENA DE LLIBRE:
INTRODUCCIÓ
A Binanlmádena (Màlaga), com en molts altres llocs, suposo, els motoristes menors d’edat paguen poquíssimes multes de circulació. Per insolvència o per la raó que sigui. La policia local s’ha posat d’acord amb l’alcalde per evitar que continuï el que consideren una presa de pèl. La solució és curiosa: qui no paga haurà de llegir un llibre.
DESENVOLUPAMENT
Els infractors hauran d’anar a la biblioteca municipal, llegir un llibre i, després, omplir un qüestionari anotant-hi les dades del llibre, explicant l’argument i jutjant l’encert del final (no es preveu, doncs, que es puguin llegir llibres que no novel·les…). Les preguntes s’amunteguen. Qui jutjarà si el treball del condemnat és correcte? [...] I què passarà amb els qui suspenguin l’examen de lectura?
Diu el cap de la policia local que amb les multes no han aconseguit que disminueixin les infraccions dels motoristes joves i que amb la lectura d’un llibre espera aconseguir-ho. La conclusió sembla clara: obligar a llegir es considera una sanció més dura i més temible que haver de pagar quinze mil pessetes. “Mira, tio, jo ja no em salto els vermells, em farien llegir un llibre, t’ho imagines?” Evidència absoluta: la lectura és un càstig.
CONCLUSIÓ
També diu el policia que “així guanyarem addictes a la lectura”. Home… N’està segur? [...] Dubto bastant, ho confesso, de l’efecte exemplar de la lectura en general, i d’aquesta en particular. Paga o llegeix és un eslògan que, en el fons, presenta la lectura com una multa. Els pares dels infractors, doncs, no cal que llegeixin. Els policies municipals, tampoc. Ni, naturalment, cap ciutadà com cal, pagador d’impostos i arbitris. La lectura és pròpia dels insolvents.

*Aquest text defensa que els nins de 16 o 15 anys que tenen moto no paguen les multes com els adult que paguen molt mes que ells si es un ciclemotor com un altre que empleen els adults.




3. Tria un d'aquests temes i escriu-ne un text argumentatiu:

         A) Tenir fills o no tenir-ne.

         B) Després dels setze anys: estudiar o treballar?

B) Despres dels setze anys: estudiar o treballar:

INTRODUCCIÓ:
A partir dels setze anys segons a quins països estan obligats a seguir estudiant però a segons quins altres països no i poden anar a fer feina.

DESENVOLUPAMENT:
Els nins o les nines que vulguin seguir estudiant podran perquè és obligatori però segons el país en que estigui no per que no és obligatori. En canvi qui vulgui fer feina i deixar d'estudiar li costara més perquè no tots els països deixen anar a fer feina als setze anys, jo trop que d'aquesta manera els nens o nenes que seguesquin estudiant podran treure-se una carrera i podran fer feina del que volen en canvi qui no seguesqui estudiant no podrà tenir la feina que volen perquè no és tan fàcil aconseguir-la.

CONCLUCIÓ:
Per això jo crec que és millor seguir estudiant que retirar-se als setze anys per anar a fer feina i sense haver estudiat el que t'agrada.


No hay comentarios:

Publicar un comentario